Okeanos 2e en 9e in het Rondje IJsselmeer, met wedstrijdverslag

10 september 2010 - door Bartr - 12 reacties

Zaterdag 11 september verscheen Okeanos om 06:30 uur met twee teams aan de start van het Rondje IJsselmeer. Het Rondje IJsselmeer is een wielerwedstrijd voor roeiers over 300 kilometer. Het Rondje voerde het peloton naar de Afsluitdijk, waarna een individuele sprint en een ploegentijdrit volgden tot aan de finish in Almere.

Dispuut Stercus Tauri reed onder de naam ST Cycling met Thijs Bosgoed, Teun Kraaij, Koen vd Kooij, Tycho Busnach, Lars Veul, Frits Eggink en Erik Landman. Tijl Vercauteren en Dennis Grimbergen begeleidden dit team. Zij behaalden een 9e plaats, met een gemiddelde snelheid van 32.2 km/h.
Onderaan dit bericht is het verslag van ST Cycling te lezen.

Onder de naam Okeanos Tetter Team (O.T.T.) startten Lotte Terwindt, Rianne Schoo, Kristel Kooij, Hillie Heinsbroek, Leonie Redder, Annelies de Wit en Martine van der Herberg, onder begeleiding van Rommert Bergshoeff en Maarten Bax. Zij behaalden een 2e plaats, met een gemiddelde snelheid van 28.7 km/h.

Het bestuur is trots op de prestaties van beide ploegen.

Verslag ST-Cycling: Rondje Ijselmeer 2010

En toen was eindelijk de dag daar! Na weken van voorbereiding was het dan
zover, om 5.00uur ging de wekker en kon de zak eens flink worden
ingesmeerd met Vaseline. Een klein uurtje later stonden de 7 toppers,
Lars, Frits, Koen, Erik, Tycho, Teun en Thijs aan de start. Dennis en Tijl
die als ploegleiders mee gingen kwamen, heel verstandig, ietsjes later
De eerste 100k handjes op het stuur en met zo´n 35 gemiddeld richting de
afsluitdijk. Een lekke band van Erik en een klein valpartijtje mochten
nauwelijks naam hebben. De kilometer naar de afsluitdijk namen af en
langzaam steeg de spanning. Het gezellig praten werd minder en aldaar
aangekomen reden de sterkste renners uit het peloton naar voren voor de
start van de Wild West. De Wild West is een wedstrijdje over de
afsluitdijk en wie het eerst aan de andere kant van de dijk is wint.
Van het ST-Cycling-Team konden Teun en Thijs aansluiting vinden bij de
kopgroep die naarmate de tijd verstreek steeds kleiner werd. De laatste
10k werd verreden met een groep van 9, die met een gemiddelde van 46 per
uur het tempo er goed in hadden zitten. In de laatste 5 kilometer ging het
gas er echt op en kwam de teller niet meer onder de 50k. Teun en Thijs
konden ook hier goed in mee komen maar mede door het gebrek aan de juiste
parcourskennis en een stuurfoutje van een collega wisten zij geen van
beide met de overwinning naar huis te gaan. Met 2 top 5 plaatsen had ST
een goede basis voor de resterende 2 ploegentijdritten.
De hele ploeg was weer compleet en om 12.30 werd er vertrokken vanuit
Zurich voor de eerste 80k naar Urk. De wind stond, zoals elk jaar, weer
eens ZW wat volle bak tegen betekende. Bij de ploegentijdrit vertrek je
met 7 en wordt de tijd van de 4e persoon geklokt. Finishen met z’n allen
kan, maar hoeft niet. Teun en Lars wisten dit maar al te goed en besloten
halverwege om verschillende redenen te haken met de woorden
Tussen-Tussen-Los-M.A.S.S.E.L. Met de uitgedunde groep werd er verder
gestreden. In Lemmer werden overstekende kinderen, vrouwen noch kamelen
gespaard. Kop over kop werd er verder gefietst en na ruim 2 uur was de
finish in Urk daar. Met een aantal minuten achterstand kwamen ook Teun en
Lars binnen en werden de koolhydraten, vitaminen en mineralen gulzig
ingenomen om weer een beetje op krachten te komen voor de 2e tijdrit naar
Almere Haven. In deze 2e tijdrit, die na 40min rustpauze aanving, zou het
er echt op aankomen. Hier kon het verschil worden gemaakt en zo dacht
Thijs er ook over. Met al zijn enthousiasme vertrok hij met zo’n 40k in
het uur vanuit Urk om na een paar kilometer af te geven. De trein was op
gang gebracht en er kon flink worden gewaaierd. De ketelbrug werd
opgeslokt en met 7 man werd er flink vaart gemaakt om de polder zo goed
mogelijk door te komen. Dat bleek lastiger dan gedacht.
De ‘veteranen’ Koen en Tycho moesten als eerste lossen toen Teun en Thijs
het tempo zo hoog mogelijk probeerden te houden. Niet lang daarna moest
ook Erik de brei eraan geven, hoewel er nog werd geprobeerd hem terug te
rijden en hij na een stoplicht nog kon aanhaken was het tempo hem te hoog.
Lars en Frits kregen de opdracht om de laatste 30k in het wiel te blijven
van Teun en Thijs die het kopwerk op zich namen. In tegenstelling tot Lars
leek Frits zich weer enigszins te herstellen en besloot ook enkele
kopbeurten op zich te nemen. Lars beukte puur op karakter door, dat hij
daarbij begon te hallucineren mooie vrouwen begon te zien in witte
t-shirts met rood-groene-streep en af en toe een duwtje nodig had mocht
niemand baten. Almere Haven doemde op aan de horizon en de renners konden
het eindstation bijna aanraken. Hierdoor ging het tempo langzaam omhoog en
werd nog 1 keer alles uit de kast gehaald. Omdat alle ervaren renners eraf
waren werd de juiste weg gemist en verdwaalde het ST-Cycling team
hopeloos in Almere. Na het verlies van ruim 10 min en het van de autoweg
worden gehaald door de politie werd de finish bereikt.
ST-Cycling finishte uiteindelijk als 9e overall, maar won toch nog een
prijs, omdat er als enige werd gefinisht van de verkeerde kant. Volgend
jaar weer een kans!
Dennis en Tijl bedankt voor de begeleiding!

Namens ST-Cycling 2010