Bestuursblog #7: Competitie Commissaris

28 maart 2018 - door IrisKoekkoek - 0 reacties

Voordat jullie allemaal denken, huh, ik dacht dat ze een bestuursVLOG zou maken in plaats van een bestuursBLOG, ja, dat klopt. Helaasch zijn er wat dingetjes tussen gekomen wat dit flink heeft bemoeilijkt. Ten eerste blijk ik gewoon niet heel geschikt om te vloggen. Mijn plan om een timelapse te maken van onze bestuursvergadering, liep in de soep toen de GoPro op foto’s maken stond in plaats van filmen en ik vergeet gewoon heel vaak dat ik iets zou moeten filmen. Ik beloofde in een eerder gefilmd stukje jullie mee te nemen met de Voorjaars ALV, didn’t happen. Omdat het (nog) niet in m’n systeem zit. Toen werden de Aegir Lentesprint en Head of the River Amstel afgelast én werd ik ziek, waardoor ik de halve HNOT (inclusief feesten) heb gemist. Tsja, daar wordt de vlog natuurlijk niet leuker van om naar te kijken… Ik ben nog in twijfel of ik de vlog nog ga proberen af te maken, het is immers echt een superleuke manier om jullie, familie en vrienden in een inkijkje in mijn leven als bestuurslid te geven. Dus wie weet… :)

Even terug naar afgelopen weekend, de eerste wedstrijd voor onze nieuwste lichting competitieroeiers: de HNOT. Hét weekend waar iedereen kan laten zien hoe goed zij getraind zijn, op het water én aan de bar. Ik kan zeker zeggen dat ik tevreden op dit weekend terug kijk, ik heb alleen maar blije gezichtjes gezien bij de botenwagen en ook op het water zijn er wat veelbelovende prestaties neergezet! Voor en in zo’n HNOT-weekend komt natuurlijk alles bij elkaar wat de competitiecommissaris gemiddeld doet: ploegen inschrijven, startschema’s maken, de botenwagen regelen, alle roeiers inlichten over het op- en afriggeren, rugnummers uitdelen, feestjes meepakken en veel aanmoedigen. Dat is ook hoe de komende tijd er voormij uit zal zien, van wedstrijd naar wedstrijd werken en, eigenlijk, veel van hetzelfde doen.

Volgens veel oud-bestuurders is het zo dat zodra het seizoen begint, dus zodra de Heineken Roeivierkamp voor de deur staat, je in sneltreinvaart richting het einde van het bestuursjaar dendert. Eigenlijk voelt het seizoen een beetje als ‘de laatste loodjes’, ik bedoel het is bijna april, en dan zijn er nog 3 maanden over tot het zomerreces… Aan de ene kant is dit ook zo, nu is het veel uitvoeren van bovenstaande taken en aanwezig zijn. Aan de andere kant staan er nog best wel wat dingen op de planning die belangrijk zijn om te laten slagen, grote dingen als de Vogalonga en de HOCT. En dat is nu precies wat deze periode extra zwaar, maar supertof gaat maken. Elk weekend een andere wedstrijd waar vanalles voor geregeld moet worden, maar onder tussen moet je niet vergeten dat de grote jaarplandoelen ook nog aandacht vereisen. En deze jaarplandoelen zijn denk ik de kers op de bestuursjaartaart, want wie wil er nou geen NOOC-wedstrijd of reisjes organiseren?

Ik heb het nu gehad over drie grote delen van mijn functie als competitiecommissaris: de wedstrijdweekenden, HOCT en reisjes zoals wintersport en de Vogalonga. Achter elk deel zitten fantastische commissies die echt suuuuperveel taken van mij overnemen. Achter de wedstrijdweekenden staat natuurlijk de CC, die mij echt super geholpen hebben of helpen met alle competitiegerelateerde zaken als het indelen van de ploegen, vinden van coaches, regelen van huisjes/campings voor weekenden, het trainingsweekend en de ondersteuning op het weekend zelf met riggeren en rugnummers. Achter de wedstrijdweekenden zitten ook indirect de Competitie Hoofdcoaches. Zij zorgen erbijvoorbeeld voor dat onze competitiecoaches opgeleid worden door middel van coachcursussen en staan voor mij klaar als het gaat om inhoudelijke zaken wat betreft coachtekorten en herinrichting van de selectieperiode.

Dan de organisatie van de HOCT, en daarbij ook de Sprintbokaal, die voor 99% bij de wedstrijdleiding en de TC ligt. Ik ben bij de TC terecht gekomen in mijn eerste jaar, en ik heb nog steeds zoveel respect voor de mensen die dit elk jaar voor elkaar boxen. Als ‘outsider’ heb je echt geen idee wat er allemaal bij zo’n event komt kijken, maar het is zo vet om hier aan mee te werken! Elk jaar sinds ik lid ben geworden van de TC staat de HOCS als een huis, en ik heb er het volste vertrouwen in dat het dit jaar niet anders zal worden.

Als laatst natuurlijk nog de reisjes die er gedurende het seizoen gemaakt worden, de wintersport en voor het eerst dit jaar weer de Vogalonga. Ik moet bekennen, ik was eigenlijk oorspronkelijk niet van plan de Vogalonga te organiseren, maar door een paar enthousiastelingen dacht ik, waarom ook niet? Een paar dagen Venetië is nooit verkeerd, en zodoende ging het balletje rollen.

Voordat jullie denken, maar wat doet zij dan zelf, aangezien er overal commissies achter zitten? Ik zal nog een lijstje opstellen met wat ik allemaal nog meer doe gedurende het jaar:

Skiffcursus opzetten, skiffexamens inplannen, bokaal inschrijvingen regelen, boottransporten regelen en communiceren, informatiemails mbt wedstrijden sturen, ploegen inschrijven in het KNRB-systeem, NOOC-ALV’s bijwonen, plannen opstellen om het coach-tekort te verminderen, coachprofielen opstellen, Talenten8+ regelen, zomer periode invullen met 8+ en 4+ instuiven, clubroeien promoten onder oud-weddies, wedstrijdleiding nieuw leven inblazen, onderlinge wedstrijden starten, gala-sjerpen in elkaar zetten, HOCT-stickers aanpassen, Amstelbekercruise regelen, bepalingen Sprintbokaal opstellen, bepalingen HOCT opstellen, voor- en nabeschouwingen schrijven, BV’s voorbereiden, BV’s bijwonen, NOOC-inschrijvingen regelen, ergometerschema maken, coachteams vormen, Asopos-najaarswedstrijden promoten + inschrijven, ouderejaarsploegen vormen, ouderejaars informeren over mogelijkheden, berekenen startplaatsen op de HOCT, regels wat betreft startgelden opstellen, plan voor het coachtekort opstellen, wedstrijdevaluaties invullen, trainingsspar organiseren, KNRB RC-cursussen regelen, datumprikkers invullen, Blauwe Club etentjes opzetten, posters verzenden naar verenigingen, contact Bosbaanbeheer over onderlinge wedstrijden, heel veel vergaderen, heel veel mailtjes beantwoorden, projectsheets invullen, KNRB-roeicongressen bijwonen, ploegen overzicht maken, nuchterdiensten draaien, niet-nuchter diensten draaien, biertjes drinken, chillen in de bestuurskamer, kleedkamers en loodsen sluiten, KNRB-wedstrijdcontracten laten ondertekenen en nog veeeeeeel meer!

Categorie: